TONSKA MODELACIJA U OLOVCI
Tonska modelacija u olovci objedinjuje nekoliko video radionica na kojima ću vam pokazati kako prikazati tonsku modelaciju u olovci, kako koristiti sjene na crtežu, pojasniti volumen u crtežu i izvore svjetlosti u likovnim umjetnostima, te na kraju kako nacrtati i prikazati volumen geometrijskih oblika na crtežu u olovci.
Likovni materijal potreban za radionicu je: mekane olovke, gumica, šiljilo, selotejp, daska za crtanje, papir za olovku, prozirna folija s kvadrantima, flomaster, ravnalo, tijela koja ste konstruirali u prvoj radionici, predloške za crtanje koje možete naći na stranicama kreativnog ateljea i stolnu lampu.
TONSKA MODELACIJA I IZVORI SVJETLOSTI ( 2 sata )
VJEŽBA 1 - TONSKA MODELACIJA
U ovoj vježbi
pokazat ću vam kako nacrtati tonsku skalu u olovci koju ćete kasnije koristiti
u crtanju.
O tehnici
olovke možete naći opširnije na linku OLOVKA.
Tonska modelacija je privid
volumena na crtežu, a to se postiže svjetlijim i tamnijim tonovima tj.
sjenčanjem predmeta koje crtamo. Budući da je ton količina svjetlosti u boji, u
prikazu volumena na crtežu za najsvjetlije dijelove predmeta koje promatramo
ostavljamo bjelinu papira, a olovkom sjenčamo dijelove koji su u sjeni.
Izvore
svjetlosti koji se
najviše koriste u klasičnim likovnim umjetnostima su difuzna i direktna.
Difuzna svjetlost je raspršena i dolazi od sunca tj. danje svjetlosti pogotovo
kad je oblačno. U tom slučaju predmeti pod takvom svjetlosti nemaju izražene
oštre sjene, dok predmeti pod direktnom rasvjetom jednog izvora svjetlosti
imaju izraženije i oštrije sjene.
Osvijetljen
predmet može imati
vlastite i bačene sjene. Vlastite sjene su na samom objektu, a bačene sjene to su sjene koje objekti bacaju na druge
objekte ili plohu. Rastavnica je granica osvijetljenog i neosvijetljenog dijela
tijela. U kojem smjeru će padati sjena i gdje će se nalaziti na objektu ovisi
iz kojeg smjera dolazi svjetlost.
U ovom zadatku koristit
ćete iskustva iz prethodnih radionica.
Za finalni zadatak trebat će vam olovka HB, B, 4B gumica, selotejp i daska za crtanje.
Dok crtate obratiti pozornost na vježbe koje smo prošli u prvoj radionici i prisjetiti ih se. Crtajte tankim crtama. Kad završite crtanje kompozicije krećete sa tonskom modelacijom. Odaberite pristup tonskoj modelaciji i obradi sjene (raster ili glatko, 1.radionica 1. vježba). Crtajte na dnevnoj svjetlosti.
Sjenčat ćete na način da prvo odredite gdje su vam najtamniji, a gdje najsvjetliji tonovi, a gdje među tonovi. Među ton je ton između svjetla i sjene. Između svjetla i sjene može biti puno među tonova koji se mogu prikazati. Nacrtajte tonsku skalu svojih tonova koje ćete koristiti u crtežu. Prvo skicirajte u kojem području vam se nalaze sjene te ih počnite sjenčati, od najsvjetlijeg tona pa do najtamnijeg (radionica 2. vježba 1.). Sjenčate u slojevima, a sjenčanjem se približavate najtamnijem tonu na crtežu.
U ovoj vježbi
po izboru možete koristiti prozirnu foliju. Na foliji vodootpornim flomasterom
nacrtajte četiri pravokutnika povlačeći
jednu vertikalnu i jednu horizontalnu liniju, kao na slici 1. Pravokutnici
na foliji će vam olakšati smještanje vaših objekata na format papira.
Folija i format papira trebaju biti iste veličine. Na formatu papira također povucite jednu vertikalnu i jednu horizontalnu liniju, da budu identične onima na foliji, kako bi se pravokutnici na foliji i papiru poklapali. Kompoziciju koju vidite kroz foliju, crtajte na papir i uspoređujte je sa onom kompozicijom koju crtate.
slika 1. slika 2.
Primjedbe
Objavi komentar