AKRILNA TEHNIKA
AKRILNA TEHNIKA
Povijest
Akrilna tehnika počinje otkrićem poliakrilnog vezivnog sredstva u Njemačkoj 1915. g i od tada se primjenjuje i razvija kao slikarska tehnika. Ubrzo se širi Europom, najprije kao vezivo za impregnacije i izolacije, zatim za izradu kolaža, a kasnije i kao samostalna tehnika. Novo polimerno vezivo značilo je olakšanje samog procesa gradnje slike, a i tehnološki otporniju tehniku na klimatske uvjete.
Karakteristike akrila
Akril je slikarska tehnika u kojoj se koriste akrilne boje izrađene od pigmenta otopljenog u akrilnom vezivu. Akrilne boje se rastvaraju u vodi i brzo suše. Sušenje traje od 5 do 50 minuta, ovisno o debljini nanesenog sloja. Nakon sušenja, su stabilne, vodootporne i otporne na mehaničko djelovanje.
Budući da medij u akrilnim bojama ne oštećuje materiju u podlozi, gledano s tehnološkog stajališta, gradnja slike moguća je direktno na odgovarajućoj odmašćenoj, ne previše glatkoj i srednje poroznoj podlozi. Priprema nosioca ima više likovnu nego tehnološku ulogu. Impregniranjem i prepariranjem postiže se adekvatna obojenost, struktura, tekstura, upojnost, a i skraćuje se kasnija dinamika slikanja.
Podloge
pogodne za akril su : papir, karton,
ljepenka, daska, metalni lim, razne vrste tkanina. Ako su podloge jako porozne
poput papira i drveta preporučuje se preparacija podloge.


Tradicionalne tehnike poput akvarela, ulja, tempere i gvaša mogu se imitirati akrilnim bojama. Za postizanje akvarelnog efekta potrebno je koristiti lazurne pigmente te razrjeđivati akrilnim medijem. Sličnost sa gvašem se postiže kad se boja razrjeđuje mat medijima uz često dodavanje bijele boje. Također , davanjem različitih akrilnih medija može se postići sličnost temperi. Za sličnost s uljanim slikarstvom koriste se sjajni akrilni mediji u kombinaciji s akrilnim gelom, paste za modeliranje za postizanje različitih efekata uljenog pastoznog namaza i kombinacija akrila i akrilnih firnisa za izvođenje finih sjajnih lazura. Korištenjem medija za produženje sušenja akrilne boje može se slikati i mokro u mokro, te koristiti gel medije koji omogućavaju strukturiranu lazuru. Bitno je napomenuti da, akril nije zamjena za klasične medije, već samostalni slikarski medij s velikom paletom slikarskih mogućnosti. Vrlo je popularan u suvremenom slikarstvu jer nosi u sebi spoj nekoliko slikarskih tehnika (tempera - trajnost, akvarel - prozirnost, gvaš - kompaktnost i pastelnost, uljane boje - bogata skala boje i sjaja.)
Kreativno
korištenje akrila, podslikavanja, toniranja i teksturiranja
Akrilno vezivo je idealno za fiksiranje različitih materijala na podlogu u tehnici kolaža. Elastičnost i vrhunska vezivna snaga omogućavaju nove izražajne likovne mogućnosti. U svrhu dobivanja različitih struktura u akrilnoj tehnici, upotrebljavaju se razne akrilne strukturalne paste, paste za modeliranje i različita punila: npr. zrnata podloga se postiže zaprašivanjem pijeska u svježi sloj akrilika, može se zatim utiskivati tekstura nekog materijala (papira, tkanine) u svježi Gesso ili u pastu za modeliranje. Teksture se još mogu praviti pomoću kista, četke i špahtle. Toniranje podloge postiže se dodavanjem akrilnih boja u Gesso, nanošenjem lazurnog sloja boje u kombinaciji s akrilik medijem preko prepariranog nosioca ili korištenjem obojene paste za modeliranje.
Čišćenje i održavanje pribora
Akrilne boje, dok su vlažne lako se odstranjuju s pribora i slike običnom vodom. Kistove je važno temeljito oprati vodom odmah nakon upotrebe, jer su osjetljivi na jaka organska otapala kojima bi se naknadno sasušena boja trebala skidati s kistova. Budući da ima kratko vrijeme sušenja često se događa da vezivo prijevremeno očvrsne. U tom slučaju čišćenje je moguće jedino jakim organskim otapalima.
Sredstva za
čišćenje (Rembrandt acrylic cleaner (Talens), Xylon (Schmincke), Lukas
pinselreiniger (Schoenfeld), Liquitex remouver (Lefranc/USA)
Primjedbe
Objavi komentar