APSTRAKTNA UMJETNOSTI
APSTRAKTNA UMJETNOST PRVE POLOVICE 20. STOLJEĆA
Moderna umjetnost i
kolorističko slikarstvo
Moderna likovna umjetnost
karakteristična za XX. st. zaživjela je u vizualnoj kulturi Zapada oko 1890-ih
u različitim likovnim pravcima. Ideja modernizma je bila odstupanje od
akademske tradicije i prilagođivanje gospodarskim i intelektualnim promjenama.
Francuski
impresionistički pokret 19. stoljeća utjecao je na razvoj kolorističkog
slikarstva. Impresionisti su promijenili pristup slici, odmaknuli su se od
neutralnih i smeđih boja i tonsko slikarstvo zamijenili čistim bojama.
Dominantan likovni element kolorističkog slikarstva je intenzivna, izražajna i
čista boja, njene nijanse koje nastaju dodavanjem sličnih kromatskih boja i
dodavanjem bijele boje. Novi pogleda na slikarstvo utjecao je na ostale moderne
pokrete i individualne stilove. Jedan od njih je i apstraktna umjetnost.
Počeci apstrakcije -
Slika nije reproduciranje viđene stvarnosti, već stvaranje nove stvarnosti.
Početci apstrakcije se
mogu pronaći u djelima Paula Cezannea koji utječe na razvoj kubizma. Afirmira
ideju da je u prirodi sve oblikovano prema geometrijskim likovima kugle, kocke,
valjka i stošca. Težio je sintezi oblika i tonova, a oblik je sveo na plohe
boje koje svojim odnosima i tonskim skalama ostvaruju prostorni raspon i
volumen oblika.
Primjenjujući analitičke
metode suvremenih znanosti, kubisti su s početka 20 st., rastvarali i
analizirali oblike, razbijajući ih do sitnih dijelova rasutih po površini slike
da se ponekad jedva moglo prepoznati od čega potječu (analitički kubizam).
Kasnije su počeli primjenjivati nov način gradnje slike, tako što su spajali i komponirali pojedine dijelove
oblikâ stvarnih predmeta u odnose i spojeve kakvih u stvarnosti nema
(sintetički kubizam). Uvode bitan element u slikarstvo izbjegavajući iluziju
trodimenzionalnog privida, volumen predmeta analiziraju plošno iz više
pozicija. Kubisti prikazuju na slici simultano (istodobno) ono što u zbîlji
možemo vidjeti sukcesivno (u slijedu vremena). Veliku inovaciju u umjetnosti
20. stoljeća, dodatak 4 dimenzije slikarstvu, futuristi će drugačije izraziti.
Apstraktna umjetnost –
neobjektivna umjetnost
Iako se neki elementi
apstrakcije daju naslutiti kod Paula Cézannea, Georgesa Seurata, Claudea
Moneta, Henrija Matissea, fovista i kubista, nepredmetno slikarstvo
(apstrakcija) pojavila se nakon smjelih kubističkih istraživanja i pokusa s
oblicima oko 1910. godine. Osnivač organičke apstrakcije bio je Vasilije
Kandinsky, a jedan od utemeljitelja geometrijske apstrakcije bio je Kazimir Malevich.
Apstraktna umjetnost je smjer u modernoj likovnoj umjetnosti s početka 20. st. koji teži čistoj ekspresiji oblika, linija i boja i tematskoj neodređenosti. Umjetnici teže oslikati bit motiva, a ne njegovu predmetnost, ne teži tome da slika izigrava bilo što iz opipljiva svijeta. U toj težnji približavaju se čistim likovnim vrijednostima (linija, boja, obris, kompozicija, itd.).
Kao što priroda stvara
nepravilne, krivudave i zavojite oblike, osobito u organskim tvarima, te
pravilne, geometrijske, kristalične, posebno medu mineralima, tako se i dvije
glavne struje apstraktnoga slikarstva, prema njihovima vizualnim osobinama
naziva: organičkom i geometrijskom apstrakcijom.
Geometrijska apstrakcija
se oslanja na razum, geometriju i matematiku, te teži krajnjoj jednostavnosti.
Ravnoteža likovnih elemenata i strogost plošnog slikarstva isključuje svaku
vezu sa stvarnošću i prostornošću. Tako se može reći da geometrijska
apstrakcija koristi geometrijske likove unutar kompozicije i teži
jednostavnosti i minimalizmu.
Lirska apstrakcija
sintetizirajući iskustva ekspresionističke apstrakcije s nadrealističkim
idejama i automatskim postupkom, suprotstavlja se poetici geometrijske
apstrakcije i konstruktivizma. Doživljaji i emocije se oblikuju intuitivno,
spontano, izravnom ekspresivnom gestom. Spontane improvizacije bogate slikarske
gestualnosti s naglaskom na lirskim svojstvima boje, trag geste ili
asocijativna organska forma u metamorfozi, metaforični zapis ili znak glavna su
okosnica lirske apstrakcije. Ideja slike kao individualnoga duhovnog i
psihološkog doživljaja dovela je do raznolikosti likovnog izraza umjetnika,
općenito traganje za vlastitim likovnim jezikom. To su improvizacije
(prepuštene samo mašti i osjećajima) eksplozivnih i turbulentnih kompozicija
boja i poteza. Slika je postala pokazatelj unutarnjeg stanja duha i duše i ne
"predstavlja" ništa.
Primjedbe
Objavi komentar