ZLATNI
REZ I FIBONACCIJEV NIZ (PROPORCIJA)
Otkriće
zlatnog reza pripisuje se starim Grcima (Antika). Kao što su razvili
kanon proporcija za prikazivanje idealne ljudske figure, tako su
razvili i koncepciju zlatnog reza da bi kreirali idealne proporcije u
arhitekturi. Zlatni rez se zamjećuje već i na egipatskim
građevinama, što je bio rezultat njihovih mjerenja prirode u kojoj je zlatni rez jedno od osnovnih oblikovnih
načela. Zlatni
rez
je geometrijska proporcija ili razmjer (jednakost dvaju omjera),
matematički objašnjeno a minor : b major = b major : c (a+b)
cjelina, koji zadanu dužinu dijeli tako da se njen manji odsječak
(a) odnosi prema većem (b) kao što se veći (b) odnosi prema
cijeloj dužini (a+b). Još ga nazivaju „božanskom
proporcijom”.
Svoj procvat doživljava u renesansi, kada su umjetnici i
matematičari „zlatni
pravokutnik”
prihvatili kao temelj za oblikovanje mnogih građevina. Smatra se da
je zlatni rez savršena proporcija u prirodi.
Zna
se da je simetrija jednakost dvaju dijelova.Zlatni rez se još zove
dinamična
simetrija
u kojoj su veličine koje nisu jednake ipak u skladnom odnosu.
Sredina u zlatnom rezu koja dijeli cjelinu na dva dijela je malo
pomjerena, suprotno od zrcalne simetrije gdje su obje strane cjeline
iste, jednake.
Proporciju
zlatnog reza može se prepoznati u
Fibonaccijevom nizu.
Fibonaccijev niz je niz brojeva u kojem je svaki sljedeći broj
jednak zbroju prethodna dva: 1:1:2:3:5:8:13:21:34:55:89:144.., a
naziv je dobio po Filiusu Bonacciou, njegovom tvorcu. Brojevi ovog
niza podijeljeni sa svojim sljedbenikom, prvim većim brojem, uvijek
daju rezultat 0,6 i može se reći da je razmjer konstantan kroz
cijeli niz. Obrnuti postupak, dijeljenje većeg s prvim manjim članom
niza davat će konstantnu vrijednost 1,6. Tako su zapravo svi brojevi
Fibonaccijevog niza u grupama po tri člana (npr. 8:13:21) u zlatnom
razmjeru. Osnovna mjera zlatnog kvadrata tako iznosi 1:1,618.
Palazzo Vecchio, oko 1300. g., Firenca
Fotografija stare
vijećnice u Firenci pokazuje ponajprije sličnu dijalektičnu
koncepciju forme. Bliži, te stoga prividno viši lijevi dio zgrade
dopušta da se težina tornja od očekivanog središta pomakne prema
desnom, prividno nižem dijelu
zgrade. Frontalni
pogled mora, međutim,
asimetrično mjesto
tornja shvatiti iz
diobe samog kruništa. (Marcel
Bačić, Jasenka Mirenić-Bačić)
Iznad konzola se
vidi
13 prozora i odgovarajući
broj strijelnica.
Sredina tornja
prolazi između
osmog i devetog prozora, dijeli krunište u asimetričnom omjeru 8:5.
Oko pri tome ne gubi iz vida cjelinu i pronalazi da se cjelina prema
većem dijelu asimetrične podjele odnosi kao veći dio prema manjem,
dakle 13:8 = 8:5.
To nije omjer, nego razmjer ili proporcija, i to razmjer koji je zbog
svojih osobitih svojstava prozvan zlatnim rezom. Brojčane
vrijednosti odgovaraju samo približno, a dio su geometrijskog niza
pri kojem je svaki novi član zbroj dvaju prethodnih. (1, 1, 2, 3, 5,
8, 13, (21, 34, ...)
(Marcel Bačić, Jasenka Mirenić-Bačić)
Ernst
Neufert (1936. g.)
Proporcija „zlatnog reza" približno u pasu dijeli i
čovjekovu visinu, što možemo provjeriti na starogrčkim aktovima
koje smo upoznali, kao što uopće ravna rastom mnogih živih
organizama. Prozvali su je stoga dinamičkom simetrijom, što dobro
odgovara i njezinu vizualnom dojmu. Jer za razliku od statične
zrcalne simetrije, zlatni rez" sugerira živost i napetost, ne
gubeći iz vida jedinstvo
cjeline.(Marcel Bačić,
Jasenka Mirenić-Bačić)
Umjetnici
su često tijekom povijesti odabirali format svojih dijela u skladu
sa zlatnim rezom. Pritom su često, bili toga svjesni ili ne, ovo
pravilo bi koristili pri smještanju glavnog dominantnog sadržaja u
slici.
U praksi, ako se želi cjelina podijeliti na taj način, podijeliti ga se može na 13 jednakih dijelova i onda se to podijeli u omjeru 8:5 ili se podijeli na 21 jednakih dijelova pa je to onda u omjeru 13:8 itd.
Dijeljene formata po zlatnom rezu
KLASIČNA KONSTRUKCIJA ZLATNOG REZA
Prvi način konstrukcije se izvodi tako što se prvo nacrta
pravokutni raznostranični trokut. Na dužini stranice (AB) izvuče se okomica iz točke (B) za polovinu duljine dužine AB
i označi se točka (C). Točke (C i A) se povežu linijom. Iz točke (C) šestarom se nacrta kružnica s polumjerom dužine stranice (CB) koja
siječe stranicu (AC) u točki (D). Iz točke (A) šestarom se nacrta
kružnica polumjera dužine točaka (AD) koja siječe dužinu (AB) u
točki (S) i dijeli dužinu (AB) u omjeru "zlatnog reza".
Slika prikazuje kako se dobiju dvije dužine u proporciji zlatnog reza.
Drugi način konstrukcije je da se kvadrat stranica 1:1 prepolovi po okomici, i spusti se dijagonala polovice (AB) na bazu. Iz novodobivene završne točke baze (D) podiže se okomica u točku (C) i zatvara se kvadrat.
Zlatni pravokutnik (auron)
Primjedbe
Objavi komentar