OMJER I PROPORCIJA

OMJER I PROPORCIJA

Omjer

  • odnos između dviju veličina jedne prema drugoj.

  • mat. odnos između dva realna broja (a i b je kvocijent naznačen u obliku a: b ili a/b).

Proporcija / razmjer (latinski proportio: razmjernost, skladnost)

  • dio ili udio koji se može usporediti s cjelinom, uzajamna ovisnost i skladan odnos dijelova unutar neke cjeline [skladne proporcije; dobre proporcije]

Kanon

  • strogo pravilo učenja ili stvaralačkog rada, ono što se po tradiciji i običajima smatra bitnim, obveznim [prema kanonima]; norma, princip.

Za upoznavanje umjetničkog arhitektonskog djela potrebno je razgledati ga izvana i iznutra, dok je kiparsko djelo važno obići sa svih strana. Kiparsko djelo se u knjigama obično prikazuje s više fotografija, dok je za sliku dovoljna jedna.
Raspored i organizacija prostora u arhitektonskom djelu, zajedno s veličinom pojedinih prostora i njihovim međusobnim odnosima, mogu se doznati iz nacrta. Nacrti su izrađeni uz pomoć geometrijskog pribora i prikazani su u mjerilu. Svaka mjera u nacrtu, odgovara mjeri u naravi u nekom omjeru (1:100, 1:50 itd.) Manja brojka predstavlja centimetre na nacrtu, dok veća pokazuje stvarne dimenzije. Nacrt olakšava razumijevanje rasporeda i odnosa dijelova složenih prostornih kompozicija i precizno prikazuje proporcije, što omogućuje brzo uočavanje razlika u veličini prostorija, primjerice, može se lako procijeniti je li neka dvorana četiri puta veća od okolnih prostorija.

Tako se može reći omjer predstavlja odnos između dvije veličine koji pokazuje koliko je puta jedna veličina veća ili manja od druge i piše se kao a : b. Njegova vrijednost ostaje nepromijenjena ako se obje vrijednosti množe ili dijele istim brojem (npr. 2 : 4 = 6 : 12 = 1 : 2). Kada se dosljedno primjenjuju neki omjeri, govorimo o proporcijskom sustavu. Proporcija ili razmjer predstavlja međusobni odnos i ovisnost pojedinih veličina prema cjelini, odnos između dvije veličine, mjerilo po čemu je nešto veliko, malo ili skladno. Jedno od najpoznatijih proporcija je "zlatni rez", gdje se manji dio prema većem, odnosi kao veći prema cjelini.

Solinjanka, Salonae, 1.st.

Razlike u proporcijama kroz povijest odražavaju kulturološka shvaćanja pojedinih perioda; proporcije u Egiptu znatno su se razlikovale od onih u staroj Grčkoj.

Odnos između grčkog i egipatskog hrama odražava različite pristupe arhitekturi. Egipatski hram u Edfou utjelovljuje osjećaj malog čovjeka pored velikog hrama, jer su predimenzionirana »debla« stupova gusto nanizana i izgledaju deblje nego što su široki razmaci između njih, pa se čovjek uistinu osjeća malenim i izgubljenim, kao da je zalutao u neku divovsku šumu. Grčki hram, naprotiv, osim što je po dimenzijama manji, po ljudskoj je mjeri, jer su mu visina i širina stupa, proporcionalni s visinom i širinom čovjeka pa se čovjek pred grčkim hramom osjeća gotovo „jednak bogovima”.

 
1. Hram boga Horusa u Edfou, Egipat, 2. Pantheon, hram svim bogovima, Rim, Italija

Osim u arhitekturi, omjeri su ključni u likovnoj kompoziciji, utječući na sklad (harmoniju) ili nesklad djela.

Tijekom povijesti, ljudi su nastojali odrediti mjeru za prikazivanje ljudskog tijela, razvijajući razne mreže koje pomažu u određivanju proporcija. Umjetnici su težili osmišljavanju kanona, skup pravila za prikazivanje ljudskog lika, građevina i slika. Kanon u likovnoj umjetnosti određuje odnose veličina dijelova i njihovu harmoniju kako bi se postigla savršena proporcija.

Stari Egipćani su koristili mrežu s osnovnom mjerom prsta. Egipatski kanon prikazuje površine na slikama i reljefima podijeljene u trake (okomita perspektiva). Vladar je prikazan veći od ostalih (hijerarhija), a bogovi i kraljevi u uspravnom stavu s jednom nogom naprijed. Koristi se simbolički prikaz likova (sokol kao personifikacija vlasti). Pisari su niži na hijerarhijskoj ljestvici i prikazani su sjedeći s papirusom na koljenima. Likovi su plošni s jasnim obrisnim linijama, prikazani u profili s gornjim dijelom tijela koje je okrenuto prema naprijed i okom koje gleda ravno u promatrača, a haljine i kosa stilizirani jednostavnim ritmičnim ornamentima. Inkarnat muškarca je tamniji od ženskog, a pozadina svijetla. Egipatski reljefi čitaju se odozdo prema gore, od desna na lijevo i obrnuto. 

EGIPAT, egipatska umjetnost, papirus iz Knjige mrtvih, pisar Anis, XIX dinastija, London, British Museum

Grčki kanon koristi dužinu koja spaja vrh brade i tjemena kao osnovnu mjeru. Primjenjuje se uravnotežena asimetriju prirodnog ljudskog stava, – kontraposta (čvrst stav u blagom pokretu). Polikletov „Kopljonoša“ (Dorifor) postaje primjer klasičnog ideala ljepote zbog preciznih anatomskih detalja tijela, skladnih proporcija, uravnotežene asimetrije i ritma. Visina tijela odgovara visini sedam glava, širina u ramenima tri glave, a tijelo je podijeljeno na četiri jednaka dijela. 

Dorifor, rimska mramorna kopija prema Polikletovom originalu u bronci, Arheološki muzej, Napulj.

U renesansi su pojedinci, poput Leonarda da Vincija Albrechta Dürera ponovno pokušavali formulirati kanon idealnih proporcija ljudskog tijela i arhitekture. Najpoznatiji primjer je Leonardov čovjek s raširenim rukama i nogama. U renesansi se u slikarstvu i arhitekturi razvija pojam idealnih proporcija, tzv. zlatni rez. U suvremenoj umjetnosti, osobito u arhitekturi definira se Le Corbusierov Modulor. 

 

 Leonardo da Vinci, Vitruvijev čovjek, 1487.

Da bi prikazao kako je proporcionalan ljudski lik, Leonardo ga je nacrtao u jednom crtežu dvostruko i dokazao da se, kada stoji sa skupljenim nogama i vodoravno raširenim rukama, čovjek može upisati točno u kvadrat (raspon naših ruku jednak je ukupnoj visini), a kad raširi noge i uzdigne ruke, onda se oko ljudskog lika može opisati krug. (Radovan Ivančević)

Le Corbusier, Modulor, 1946.


U 20. stoljeću, nastojeći i u industrijsko doba i u tvorničkoj proizvodnji postići jednak sklad kakav je vladao u antici ili renesansi, arhitekt Le Corbusier izračunao je svoj „mjernik” ili „Modulor” u kojemu je razradio sustav mjera što će međusobno biti uvijek usklađene, a sve polaze od čovjeka: od visine stolca potrebne kad se sjedi uz niski stolić za kavu i sjedenja u naslonjaču za čitanje do visine stolca za radnim stolom ili,pak, visine radne površine na koju se oslanja spuštenim rukama, kad se radi s rukama svinutim u laktu ili se pruža ruka da se dohvati nešto s najviše police.
(Radovan Ivančević)

Proporcionalnost je ključna u slikarstvu, jer format platna već ima određene proporcije. Najpoznatiji je "zlatni pravokutnik" koji slijedi Zlatni rez, ali mogu se koristiti i drugi formati. Svaki format ima nevidljive linije i točke koje pomažu smještanju likova na određena mjesta formata. Centar, trećine, zlatni rezovi i dijagonale stvaraju ravnotežu i dinamiku u kompoziciji. Optičko središte je mjesto gdje se sijeku dva zlatna reza, a odabir mjesta za elemente kompozicije je ključan za stabilnost slike. 

Pogledati više na linku ZLATNI REZ I FIBONACCIJEV NIZ.


Le Corbusier, Modulor, 1946. 


Primjedbe

Popularni postovi