PERSPEKTIVA
PERSPEKTIVA
U likovnim umjetnostima riječju perspektiva najčešće se označuje način slikanja ili crtanja kojim se dubina prostora dočarava na plohi slike ili reljefa, postupnim smanjivanjem predmeta i likova, proporcionalno njihovom udaljavanju od gledatelja. Takav način prikazivanja predmeta definiran je dvadesetih godina XV. stoljeća u Firenci pojavom geometrijske ili linearne perspektive. S formalnog stajališta perspektiva je metoda prikaza trodimenzionalnog prostora na dvodimenzionalnoj plohi slike pomoću likovnih izražajnih sredstava.
Svako veće stilsko razdoblje u povijesti europske kulture od XI. do XX. Ima odgovarajuću perspektivu u likovnim umjetnostima, a budući da riječ perspektiva znači i gledanje, odnosno način viđenja stvari i svijeta, može se reći da svako kulturno povijesno razdoblje ima svoj specifični „pogled na svijet", a on se odražava u načinu interpretiranja prostora na plohi slike ili reljefa, odnosno, u primjeni tome dobu odgovarajuće perspektive. Svaka od tih metoda rješavanja perspektivnih problema na slici, bila je jedina moguća, i najbolja za dotičnu kulturnu sredinu u određenom povijesnom trenutku.
Podjela perspektiva:
1. Semantička
(ikonološka) perspektiva - perspektivu značenja
2. Vertikalna perspektiva
- romanika ( XI. i XII. St. )
3. Obrnuta perspektiva
ili inverzna perspektiva – gotika ( XIII. i XIV. St. )
4. Linearna ili
geometrijska perspektiva ("ptičja" i "žablja") – renesansa
(XV. i XVI. St. )
5. Atmosferska (zračna)
perspektiva – barok ( XVII. i XVIII. St. )
6. Koloristička perspektiva – moderna umjetnost (
XX. St. )
7. Poliperspektiva – moderna umjetnost ( XX. St. )
Pet perspektiva (vertikalna, obrnuta, linearna, atmosferska i koloristička)
rješavaju problem prikaza prostornih odnosa na slici, dok semantička
perspektiva, perspektiva značenja, izražava vrednovanje prikazanih likova i
pojava na slici.
Primjedbe
Objavi komentar