KOLORISTIČKA PERSPEKTIVA
KOLORISTIČKA PERSPEKTIVA I KOLORISTIČKA MODULACIJA
Koloristička perspektiva
ima uporište u atmosferskoj perspektivi, a zasniva se na optičkom svojstvu
boje, da se tople boje prirodno šire i približavaju, a hladne skupljaju i
udaljavaju.
Prostorno djelovanje boja
objašnjeno je kroz znanstvenu činjenicu valnih duljina i frekvenciju bijele
vidljive svjetlosti. Kraće valne duljine visoke frekvencije brže se šire po
zraku nego duže valne duljine niže frekvencije. Pa tako hladne boje visoke frekvencije
i kratkih valnih duljina putuju dalje i oko ih percipira u daljini, dok tople
boje gube svoj intenzitet zbog niske frekvencije pa ih oko primjećuje tek u
prednjim planovima. Može se reći da boje imaju svoju prostornu vrijednost.
Ta činjenica pogodovala
je razvoju kolorističke perspektive, a preduvjet za njen razvoj bilo je
slikarstvo impresionizma počevši od šezdesetih godina XIX. Stoljeća.
Budući su slikari
impresionizma razvili slikanje pejzaža na otvorenom umjesto u ateljeu, njihovo
najvažnije otkriće bilo je oblikovanje volumena suprotstavljanjem toplih i
hladnih boja, umjesto svijetlih i tamnih tonova (tonsko slikarstvo). Umjesto da
svjetlost i sjenu slikaju svjetlijom i tamnijom bojom, koristeći se crnim
pigmentom dodanog bilo kojoj lokalnoj boji, zamijenili su svijetle tonove toplim bojama (crvena, žuta i narančasta), a
tamne tonove hladnim bojama ( plava, zelena ili ljubičasta). Pri tome,
sjenoviti dijelovi istoga predmeta ili krajolika slikani hladnim bojama mogli
su biti tonski jednako svijetli kao i osvjetljena mjesta slikana toplim bojama.
Svijetlo – tamni kontrast pretvorili su u toplo hladni kontrast. Sve na slici
moralo je biti podređeno sunčevoj svjetlosti pa slikar napušta miješanje boja
na paleti i razvija metodu slikanja čistim bojama (dugine boje), od kojih je
bijela svjetlost i načinjena. Takva metoda slikanja učinila je štafelajnu sliku
svijetlom i treperavom. Prozračnost, lakoća i svježina postali su glavna
karakteristika impresionističkog slikarstva.
Slične detalje možemo
uočiti i na slikama najvećeg analitičara boje krajem XIX. stoljeća, Georgesa
Seurata, koji je dugogodišnja iskustva impresionista razvio u znanstvenu metodu
poentilizma i divizionizma. Da ne bi gubio na jasnoći i čistoći boja, Seurat ne
priprema i ne miješa boje na slikarskoj paleti kao što su radili slikari do
tada i tako smiješane nanosili na platno nego na platno nanosi samo čiste
,,dugine" boje, i to u sitnim točkicama (point - točka; poentilizam).
Umjesto mehaničkog miješanja boja prije „upotrebe", na paleti ili na samom
platnu, Seurat je složene boje koje je uočavao u stvarnosti rastavljao na
komponente elementarnih boja (divisio - dijeliti; divizionizam) i u odvojenim
točkicama te „čiste" boje nanosio na platno u omjerima koje je za pojedini
predmet, lik ili dio slike prethodno analizom utvrdio. Tako se boje miješaju
optički, tek u oku gledatelja, sugerirajući svu složenost obojenosti
prirode.(Radovan Ivančevič)
Fovisti su početkom XX.
Stoljeća razvili kolorističku perspektivu oslanjajući se na iskustvo impresinosta. Bojama su pristupili ekspresivnije,
dinamičnije, njihov odabir boja nije bio ni slučajan ni proizvoljan već odraz
temperamenta slikara. Nisu dokinuli red i prirodni poredak među bojama, nego su
ga samo izrazili strastvenije.
Na prvi pogled iznenađujuća
Matisseova slika Portret žene, s intenzivnom zelenom trakom vertikalno posred
lica, postaje razložna i razumljiva tek pošto smo dobro „naučili lekciju"
Renoirai Seurata. Impresionističko otkriće čistih hladnih boja u sjeni, umjesto
tamnijih tonova iste boje (dakle, umjesto miješanja s crnom ili sivom što
oduzima svjetloću boje), kao i divizionističku praksu da se složene boje
rastave na komponente od kojih su sastavljene, Matisse je samo koloristički
intenzivirao i prostorno koncentrirao. Umjesto da, poput Renoira, usitnjeno
raspoređuje crtice ili, poput Seurata, točkice zelene boje po sjenovitim
dijelovima lica, Matisse je, mogli bismo reći, ukupnu količinu zelene boje u
stvarnosti (ili na Renoirovoj djevojci) rasutu poraznim dijelovima lica "sabrao"
na jedno mjesto, koncentrirao na malu površinu. Ta intenzivno zelena traka na
licu žene svojevrstan je sažetak i sinteza prethodne impresionističke analize
boje. Otprilike kao da slikar kaže: evo, koliko je ukupno bilo hladne zelene
boje u sjenama ovoga lica. (Radovan Ivančevič)
Atmosferska i vertikalna
perspektiva pejzaža mogu se također zvati kolorističke perspektive, jer je u
oba slučaja riječ o promjeni boje ovisno o udaljenosti.
Usporedimo li
Vlaminckovu skalu boja po dubini s Brueghelovom, vidjet ćemo da su gotovo
identične, iako različite po intenzitetu.
U kolorističkoj
perspektivi tople i hladne boje u interakciji s drugim bojama se čine prostorno
bliže ili dalje iako su u istoj
ravnini slike, jednako udaljene od promatrača, pa se može reći da je koloristička perspektiva prikaz prostora na slici toplim i
hladnim bojama. Tople boje uglavnom dolaze u prednji plan dok hladne boje idu u
stražnji plan i povlače se u dubinu.
Slika postaje naglašeno
plošna, a slikari izbjegavanju iluzionizma koji stvara geometrijska
perspektiva, efekt prostora sveden je na dubinsku skalu boja, što znači da su
značajke atmosferske perspektive, gubljenje
obrisa i smekšavanje kontrasta bile zanemarene, a prihvaćeno je samo
„hlađenje" boja udaljenošću. U kolorističkoj perspektivi u svim planovima
su obrisi jasno ocrtani, bez obzira na dubinu, a boje jednako intenzivne.
U kolorističkoj
perspektivi osim prostorne vrijednosti boje treba se obratiti pozornost na
izražajnost, relativnost i količinsku zastupljenost boje. Ista boja u okruženju
toplih boja može djelovati toplije, a u okruženju hladnih boja hladnije.
Također, ako su lik i pozadina obojani sličnom bojom, slika će izgledati
plošno, no ako se lik i pozadina obojaju kontrastnim parom, lik će se izdvojiti
iz pozadine. Ovdje treba voditi računa i količinskoj zastupljenosti jer tople
boje su invazivnije i optički djeluju kao da su veće pa stoga kombinirajući ih
s hladnim bojama uvijek ih treba stavljati u manjem omjeru u odnosu na hladne.
Individualizam XX
stoljeća - Sloboda slikara da se u potpunosti posveti individualnom prikazu
viđenoga umjesto imitacije temeljno je svojstvo moderne umjetnosti.
Primjedbe
Objavi komentar