GRAFIČKA I TONSKA MODELACIJA I KOLORISTIČKA MODULACIJA

GRAFIČKA I TONSKA  MODELACIJA  I KOLORISTIČKA MODULACIJA

Modelacija je oblikovanje volumena, a modelirati znači postići zaobljenost oblika u prostoru ili na plohi.

U kiparstvu modelacija se postiže obradom materijala u prostoru (gline, drva, kamena, sadre, metala, plastike). U crtežu i slikarstvu postiže se korištenjem crtačkih i slikarskih tehnika na papiru ili platnu. Može biti izražena grafički, tonski i koloristički.

 
David, Michelangelo, 1504., The Milkmaid, Johannes Vermeer, 1657.

GRAFIČKA MODELACIJA

Plošni raster je pravilan uzorak linija ili točaka koje se nižu u određenom smjeru i u određenim gustoćama.

Vincent van Gogh, The Sower, 1888.

Grafička modelacija je privid volumena na plohi koji se dobiva postepenim zgušnjavanjem ili razrjeđivanjem crta ili točaka, te korištenjem crta različitog toka i karaktera (plošni raster). Za postizanje različitih svjetlosnih vrijednosti koriste se različite gustoće točaka i crta pa se tako tamniji dijelovi dobivaju gušćim grupiranjem, a svjetliji rjeđim grupiranjem. Ako je prijelaz od gušćeg grupiranja prema rjeđem postepen, može se dobiti privid trodimenzionalnih oblika na plohi. Pomoću grafičke modelacije korištenjem različitih vrsta crta može se imitirati tekstura određene površine.

 
Camille Pissarro, Michelangelo Buonarroti

Frotaž – frotaž (franc.), naziv za slikarski postupak. Grafitom se trlja po tankom papiru položenom preko predmeta tako da se na papiru preslika njegova struktura, npr. list, školjka, reljef. Prvi ga je upotrijebio njem. slikar M. Ernst.

TONSKA MODELACIJA

Tonska modelacija je privid volumena na crtežu ili slici. To se postiže svjetlijim i tamnijim tonovima tj. kontrastom svjetla i sjene. Ton je količina svjetlosti u boji. Tonska gradacija ili stupnjevanje boje je gradacija boje od najsvjetlijeg do najtamnijeg tona te boje. U gradaciji granice između tonova su jasno vidljive. Za razliku od stupnjevanja boje u postepenom zatamnjivanju i posvjetljivanju nema granica. Takav način miješanja boje nazivamo tonska modelacija. Ovakvim načinom stvara se privid zaobljenosti likova na slici.

Modelacija u slikarstvu postiže se dodavanjem crne, bijele i sive boje. Dodavanjem crne boji ona postaje tamnija, a dodavanjem bijele boji ona postaje svjetlija, dodavanjem sivih tonova boja gubi na svom intenzitetu.

 
Luis Egidio Melendez

Modelacija u olovci postiže se sjenčanjem predmeta na slici od najsvjetlijih do najtamnijih, gušćim i rjeđim rasterima. Sjenča se tako da se najsvjetliji dijelovi objekata ostavljaju bijeli (bjelina papira) dok se najtamniji potamnjuju s gušćim i rjeđim rasterima olovke.

Camille Pissarro

Modelacija u laviranom tušu postiže se kombinacijom tuša i vode. U tuš se dodaje voda te se tako dobivaju svjetliji tonovi. Što je manje vode u tušu to je ton tamniji. Tonovi se nanose postupno od najsvjetlijeg do najtamnijeg kako bi se dobio privid volumena. Budući da je lavirani tuš mokra crtaća tehnika, poželjno je pojedinačne tonove čekati da se osuše kako bi se mogli nanositi novi slojevi.

 Rembrandt Van Rijn, Xu Wei

KOLORISTIČKA MODULACIJA

Koloristička modulacija je način pri kojem se prikazivanje trodimenzionalnosti postiže izmjenom toplih i hladnih boja jednakog intenziteta. Ako bi se usporedile boje spektra s akromatskim tonovima, dobila bi se ljestvica njihove svjetline (svjetlosna vrijednost čistih boja). Tako su tople boje svjetlije, a hladne boje tamnije. Koloristički način slikanja koristi svjetlosne vrijednosti čistih boja, pa su osvijetljeni dijelovi naslikani toplim bojama, a osjenčani hladnim.

 
Cézanne Paul, Henri Matisse






Primjedbe

Popularni postovi