Kontrast krivih parova
Colour contrast and false colour pair
Kontrast krivih parova
Kontrast krivih parova
Nakon razgovora s kolegom o događaju u kojem su teme bile „kontrasti boja“ i „kontrast krivih parova“ sinula mi je ideja pisati o tim temama jer sam uočila mnogo nejasnoća vezane uz njih. Danas ću blog posvetiti temi „kontrast krivih parova“ (Paul Klee -The Thinking Eye) koja je između ostalog nastavna cjelina kreativnog ateljea, a polaznici bi je trebali uvrstiti u svoj „sketchbook“.
Kako bi bolje razumjeli krive parove vratit ćemo se prvo Johannes Itten i njegovoj teoriji boja u kojoj je opisao kontraste boje i poredao ih sljedećim redom:
Kontrast boje prema boji
Kontrast svjetlo-tamno
Kontrast toplo-hladno
Komplementarni kontrast
Simultani-istodobni kontrast
Kontrast kvalitete
Kontrast kvantitete
Kako bi lakše razumjeli kontrast krivih parova kratko ćemo se zadržati na komplementarnom kontrastu. Komplementarni kontrast čine komplementarni parovi, a to su narančasta – plava, crvena – zelena i ljubičasta – žuta. Komplementarni parovi se zovu još i nasuprotni jer na kotaču boja stoje jedan drugome nasuprot. Ako malo bolje pogledamo uočit ćemo da su komplementarni parovi kombinacija jedne primarne i jedne sekundarne boje. Miješanjem komplementarnih parova dobije se siva. Tako ćemo u praksi znati da se sigurno radi o komplementarnim parovima.
Grafika 1. Primarne i sekundarne boje
Grafika 2. Kotač boja + komplementarni parovi
Potrebu za slaganjem krivih parova pokušat ćemo naći u pojavi koja se zove simultani kontrast gdje naš mozak i oko prirodno teži jednoj boji naći njen komplementar. Naše oko i mozak pokušavaju uravnotežiti boje koje se suprotstavljaju jedna drugoj i nerijetko se dešava da komplementarne parove zamijenimo kontrastom krivih parova.
Grafika 3. pokazuje kako se spajaju krivi parovi i zašto se određene boje vole. Ljubičasta i zelena se privlače jer i jedna i druga u sebi imaju komplementar koji je potreban jedan drugoj (ljubičastu privlači žuta, a zelenu privlači crvena). Boja koja se izdvaja je plava jer je ima i u jednoj i u drugoj, a cjelokupni dojam para ostaje hladan i plavičast.