Kad umjentik živi svoju sudbinu

Kad umjetnik živi svoju sudbinu

Pripremajući temu o teksturama za svoje polaznike Kreativnog ateljea uočila sam kako tehnika frotaža odlično odgovara upravo za vježbu crtačkih tekstura.

Frotaž je riječ francuskog podrijetla (frottage- trljanje) koja opisuje slikarski postupak gdje se grafitom trlja po tankom papiru položenom preko predmeta te se tako na papiru stvara njegova struktura, npr. struktura lista, školjke ili tkanine. Protagonist frotaža i njen začetnik bio je njem. slikar nadrealist M. Ernst.  Željela sam naći neke zanimljive informacije o umjetniku kako bi ih podijelila s učenicima pa sam naletjela na informaciju koja me ugodno iznenadila i nasmijala.

Frederick Sommer kolega - fotograf, a kasnije u životu i blizak prijatelj sa M.Ernstom, odlučio je napraviti autoportret umjetnika neznajući u kojem će smjeru fotografija otići. Napravio je dvije fotografije koje mu se isprva nisu svidjele, već tek nakon slučajnog preklapanja dva dijapozitiva desilo se ono što je oduševilo samog autora, a to je da je autoportret umjetnika bio „frotažiran“ s teksturom starog zida. Efekt je bio izvrstan i definitivno jedan od antologijskih portreta  samog  Ernsta koji je konceptualno utjelovio njegovu ideju frotaža.

Vjerojatno sam portret ne bi imao ovakav odjek da ne poznajemo rad M.Ernsta i njegovu zadivljenost frottage (trljanje), grattage (gratanje) i decalcomania (preslikavanje) tehnikama. 


Frederick Sommer (American, 1905–1999)
Max Ernst, 1946, 1946
gelatin silver print
Museum Purchase, Gridley W. Tarbell II Fund 1997.4
© Frederick & Frances Sommer Foundation
www.getty.edu


Max Ernst – L’évadé (The Fugitive) from Histoire Naturelle (Natural History), 1926

Primjedbe

Popularni postovi